ASTROFOTOGRAFIE

Zbyněk Vraštil



Kufřík na příslušenství

Protože množství potřebného vybavení se jednak poměrně ustálilo a jednak překročilo míru, kdy jej bylo možné nosit v kapsách, taštičkách a krabičkách, rozhodl jsem se vyrobit si kufřík na míru po vzoru Martina Myslivce.

Kufřík samotný by měl být odolný proti navlhnutí, takže klasické lepenkové kufry nepřichází v úvahu, po pár nocích v orosené trávě by se začaly rozlepovat. Ideální je plast nebo hliník. Já jsem použil obyčejný hliníkový kufřík na nářadí za 399,- z Baumaxu.

Vložka je z měkčeného pěnového polyuretanu, který se prodává pod obchodním názvem Poreten. Připomíná molitan, ale je mnohem pevnější. Poretenovou desku o rozměrech 80 x 120 cm a tloušťce 25 mm jsem koupil za 700,- v obchodě Potřeby pro kutily v Praze na Florenci. Silnější než těch 2.5cm jsem bohužel nesehnal, takže jsem musel polotovar slepit ze tří kusů. Použil jsem obyčejné kontaktní lepidlo Ceys - pokusný vzorek držel dobře, takže jsem s ním slepil i větší desky 50 x 40 cm. Lepidlo ale není nejvhodnější - při zasychání "stahuje" povrch, takže spoj má tendenci odchlipovat se na krajích (musí te to pořádně zatížit). Svůj účel splnilo, ale určitě by bylo lepší použít nějaké čalounické lepidlo určené k lepení molitanu.

Ze slepené desky 50 x 40 cm jsem si nechal vyříznout vložku vodním paprskem u firmy PME Přerov. Většina řezacích strojů akceptuje výkres v AutoCADovském formátu DWG - já ho měl nakreslený v Pro/ENGINEERu a do DWG jsem ho vyexportoval. Rozměry všech otvorů jsem zmenšil asi o 1mm - ze začátku tam sice jednotlivé kousky vybavení jdou dost ztuha, ale po týdnu-dvou se poreten přizpůsobí a je to tak akorát. Vyříznutí mě stálo něco přes 700,-. K řezání ještě jedna poznámka - pokud již firma něco z Poretenu neřezala, obvykle o tomhle materiálu nic neví. Je dobré zdůraznit, že řezání musí být provedeno čistou vodou bez abraziv (která by to jen zasvinila) a ujistit je, že voda materiálu neublíží (resp. že za to přebíráte zodpovědnost).

Vyříznuté kousky jsem si nechal vrátit a po seříznutí jsem je vložil zpátky do děr a tím vyřešil různou hloubku.


Zpět na hlavní stránku